Αναζήτηση Άρθρων
Χρησιμοποιήστε την παρακάτω φόρμα για να αναζητήσετε στα άρθρα σύμφωνα με λέξη-εις κλειδιά ή και κατηγορία:
Τελευταία Γεγονότα
Τρέχοντα

   Πρωτομαγιά

      (πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό)

 

   Πάσχα

      (πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό)

 

   Λήξη σχολικής χρονιάς

      (πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό)

 

Οργάνωση σχολείου/τάξης

      (έγγραφα, έντυπα, βραβεία,

       ετικέτες, αναμνηστικά, κτλ)

 

Σχολ. εορτές/Εκδηλώσεις

      (πλούσιο εορταστικό υλικό,

       για όλες τις εκδηλώσεις) 

 

 Ελεύθερη Ώρα για τα Παιδιά

 

 Εκπαιδευτική TV

 

 Δείτε ΟΛΟ το υλικό μας !

 

Ελεύθερη πρόσβαση σε όλους,

     για όλο το υλικό μας !

     (χωρίς δημιουργία λογαριασμού)

 

Προτεινόμενος

     φυλλομετρητής: Chrome Gr

 

stop-bullying.gov.gr

 


 Ημερολόγιο Απριλίου 2024

 Σχολικό ημερολόγιο 2023-24

 Προγραμ/σμός εκπαιδ. 2023-24

 Μισθοδοσία εκπαιδευτικών

 


 Χρήσιμα

 Νοσοκομεία

 Νηστείες

 Πρωτοσέλιδα

 Παγκόσμιες Ημ.

 Πρόγραμμα TV

 

    

 Απεργίες

 Φαρμακεία

 Αργίες

 Συγκοινωνίες

 Εκπτώσεις

 Ο Καιρός


 Χάρτης ιστοσελίδας

 Γενικές οδηγίες

Το παιχνίδι της εβδομάδας

        Εκπαιδευτικά παιχνίδια - ασκήσεις 

Δυσλεξία: Όταν δυσκολεύεται να διαβάσει...

Καταχωρήθηκε στις: Πέμπτη, 13 Σεπτεμβρίου 2007 , από τον/την συγγραφέα: e-selides, επισκέψεις: 4565
στην κατηγορία: ΓΟΝΕΙΣ και ΜΑΘΗΤΗΣ
Το ξέρετε ότι ο Τομ Κρουζ είχε μικρός μαθησιακές δυσκολίες; Η δυσλεξία δεν έχει να κάνει με την εξυπνάδα του παιδιού, ούτε μπορεί να το εμποδίσει να φτάσει στη... δόξα! Χρειάζεται μόνο να εντοπίσετε έγκαιρα το πρόβλημα και να συμβουλευτείτε τους ειδικούς.
Της Βασιλικής Χρυσοστομίδου
Επιστημονική επιμέλεια, Δημήτρης Κρητικός, εκπαιδευτικός πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.


Πού οφείλεται η δυσλεξία;

Δεν είναι σίγουρο πού ακριβώς οφείλεται η δυσλεξία. Μερικές φορές μπορεί να είναι κληρονομική. Σύμφωνα πάντως με τις τελευταίες έρευνες, η άποψη που επικρατεί είναι ότι το πρόβλημα είναι πιο σύνθετο. Σωματικά και ψυχικά χαρακτηριστικά του παιδιού συνδυάζονται με τις επιδράσεις που δέχεται από το περιβάλλον του, την οικογένειά του. Σημαντικό ρόλο παίζει ο ψυχολογικός παράγοντας, αφού οι εντάσεις στο σπίτι μπορεί να επιβαρύνουν την κατάσταση.

Δεν πρέπει επίσης να παραβλέπεται το γεγονός ότι το παιδί μπορεί να «φορτώνεται» υπερβολικά -ήδη από το νηπιαγωγείο-, είτε από το ίδιο το σχολείο είτε από τους γονείς του, όταν το πιέζουν να ανταποκριθεί σε υποχρεώσεις που ίσως δεν είναι έτοιμο να αναλάβει. Όχι βέβαια ότι αυτά θα δημιουργήσουν δυσλεξία, μπορεί ωστόσο να προκαλέσουν μία αρνητική διάθεση στο παιδί για το σχολείο, πριν καν το γνωρίσει.

Το σίγουρο είναι πως η δυσλεξία δεν είναι παρά μία «διαφορετική» λειτουργία του εγκεφάλου και όχι «βλάβη». Αυτό σημαίνει ότι το παιδί χρειάζεται έναν ειδικό τρόπο μάθησης, αφού με το συμβατικό τρόπο του σχολείου δυσκολεύεται.

 

Πώς την καταλαβαίνετε;

  • Κυρίως όταν το παιδί προσπαθεί να διαβάσει ή να γράψει:
  • Διαβάζει αργά, συλλαβιστά και μονότονα.
  • Είναι πολύ κοντά στο βιβλίο ή δείχνει τις λέξεις με το δάχτυλο.
  • Μπερδεύει τις λέξεις ή τα γράμματα που μοιάζουν μεταξύ τους, όπως το <α> με το <ο> ή το <β> με το <θ>
  • Όταν μοιάζουν κάποιες λέξεις ή έχουν κάποιες συλλαβές ίδιες, τις μπερδεύει. Αντί δηλαδή να διαβάσει «μένω», μπορεί να διαβάσει «δένω», ή, αντί για «παράθυρο», μπορεί να διαβάσει «παπούτσι», επειδή βλέπει το «πα».
  • Δεν βάζει τόνους, τελείες κλπ. και συνήθως δεν καταλαβαίνει τι διαβάζει.
  • Γενικά είναι πολύ δύσκολο να καταλάβει κανείς τι έχει γράψει το παιδί, αφού κολλάει τις λέξεις μεταξύ τους ή αφήνει κενά ανάμεσα στις συλλαβές της ίδιας λέξης, ή δεν βάζει τις λέξεις της πρότασης στη σωστή σειρά.
  • Γράφει μικρά και κεφαλαία γράμματα ανακατεμένα.
  • Παραλείπει γράμματα ή συλλαβές.
  • Αντιγράφει λάθος από τον πίνακα ή αργεί πάρα πολύ να γράψει.
  • Γράφει ακριβώς όπως ακούει, οπότε τα ορθογραφικά του λάθη είναι πολλά.
Επίσης:

  • Δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί ή ξεχνάει εύκολα.
  • Δεν μπορεί να μείνει για πολλή ώρα στο ίδιο σημείο.
  • Δυσκολεύεται να βάλει στη σειρά τις μέρες, τους μήνες κλπ.
Σε ποια ηλικία μπορείτε να την εντοπίσετε;

Το παιδί πρέπει να έχει τελειώσει την Α' Δημοτικού, αν και μπορείτε να εντοπίσετε το πρόβλημα ήδη από τον παιδικό σταθμό. Δεν είναι δύσκολο να διαπιστώσετε συμπτώματα αυτής της μαθησιακής δυσκολίας, ακόμα και αν το παιδί δεν έχει αρχίσει να διαβάζει - αρκεί, ανάλογα βέβαια με την ηλικία του, να ξέρετε ποιες είναι οι αντίστοιχες ενδείξεις.

ΠΡΟΣΟΧΗ!

Αν το παιδί είναι 3-5 χρονών

1. Μήπως δείχνει αδιαφορία σε παιχνίδια της γλώσσας, όπως για παράδειγμα αυτά που επαναλαμβάνουν ήχους/συλλαβές ή που κάνουν ομοιοκαταληξίες;

2. Μήπως έχει δυσκολία στο να μάθει νηπιακά τραγουδάκια;

3. Μήπως προφέρει συχνά λέξεις με λάθος τρόπο και επιμένει να χρησιμοποιεί τη δική του «μωρουδίστικη» γλώσσα;

4. Μήπως του είναι δύσκολο να θυμάται τα γράμματα ή τα νούμερα ή τις μέρες της εβδομάδας;

 

Αν το παιδί είναι 5-6 χρονών

1. Μήπως δε μπορεί να αναγνωρίσει ή να γράψει γράμματα, να γράψει το όνομά του ή καταφεύγει στο να χρησιμοποιεί αυτοσχέδια ορθογραφία στις λεξούλες του;

2. Μήπως έχει πρόβλημα στο να «σπάσει» μία σύνθετη λέξη όπως «νερομπογιά», σε «νερό» και «μπογιά»;

3. Μήπως έχει ακόμα δυσκολία στο να αναγνωρίζει λέξεις που ταιριάζει η ομοιοκαταληξία τους, όπως «μπάλα» και «σκάλα»;

4. Μήπως δεν μπορεί να συνδυάζει τα γράμματα με τους ήχους τους;

5. Μήπως δεν μπορεί να αναγνωρίζει τα γράμματα γενικότερα; Ρωτήστε το, για παράδειγμα, ποια από τις παρακάτω λέξεις αρχίζει με <σ>: ο σκύλος, το παιδί ή το αυτοκίνητο;

 

Αν το παιδί είναι 6-7 χρονών

1. Μήπως το παιδί έχει ακόμα δυσκολία να αναγνωρίζει τα γράμματα;

2. Μήπως δεν μπορεί να διαβάζει λέξεις με μία συλλαβή, όπως«μπολ»;

3. Μήπως, όταν διαβάζει, κάνει λάθη που δείχνουν πως δεν μπορεί να συνδυάζει τους ήχους με τα γράμματα, όπως π.χ. «παπούτσι» με «παράθυρο»;

4. Μήπως παραπονιέται για το πόσο δύσκολο είναι το διάβασμα και αρνείται να το κάνει;

 

Αν το παιδί είναι πάνω από 7 χρονών

1. Μήπως διαβάζει λάθος τις μεγάλες ή πιο πολύπλοκες λέξεις;

2. Μήπως μπερδεύει τις λέξεις που μοιάζουν ακουστικά, όπως «φύλλο» και «μήλο»;

3. Μήπως μιλάει με παύσεις ή χρησιμοποιεί συχνά λέξεις όπως «κλπ.», «και τέτοια», για να συμπληρώσει τις προτάσεις του;

4. Μήπως δυσκολεύεται να απομνημονεύσει ημερομηνίες, ονόματα ή αριθμούς τηλεφώνου;

5. Μήπως δυσκολεύεται να θυμηθεί λεξούλες όπως «αυτό», «το» ή «μέσα»;

6. Μήπως μαντεύει περισσότερο παρά διαβάζει τις λέξεις στην ανάγνωση;

7. Μήπως παραλείπει ολόκληρες συλλαβές από λέξεις όταν διαβάζει, όπως «κουβάκι» αντί για «κουβαδάκι»;

8. Μήπως, όταν διαβάζει δυνατά, συνηθίζει να αντικαθιστά τις απλές λέξεις με άλλες πιο πολύπλοκες (π.χ. αντί να πει «δρόμος», λέει «αυτοκινητόδρομος»);

9. Μήπως κάνει πάρα πολλά ορθογραφικά λάθη και ο γραφικός του χαρακτήρας είναι ιδιαίτερα δυσανάγνωστος;

10. Μήπως έχει πρόβλημα στο να ολοκληρώνει τη μελέτη του στην ώρα της;

11. Μήπως φοβάται όταν έρθει η ώρα να διαβάσει δυνατά;

 

Τι μπορείτε να κάνετε;

Αφού καταλάβετε πως το παιδί έχει πρόβλημα, θα πρέπει να απευθυνθείτε πρώτα στον παιδίατρο, ο οποίος θα αξιολογήσει την κατάσταση. Εκείνος με τη σειρά του θα σας παραπέμψει είτε σε παιδοψυχολόγο για ψυχικά και αναπτυξιακά προβλήματα είτε σε ειδικό παιδαγωγό ή λογοπαιδικό (λογοθεραπευτή).

Μπορείτε, επίσης, να απευθυνθείτε στην ιατροπαιδαγωγική μονάδα κάποιου δημόσιου νοσοκομείου ή ακόμα και σε κάποιο κέντρο ψυχικής υγιεινής. Οι ειδικοί θα σας παραπέμψουν όπου χρειάζεται.

Από τη στιγμή που έχει αναλάβει το παιδί κάποιος ειδικός, θα το εντάξει σε πρόγραμμα θεραπείας, προσαρμοσμένο στις ανάγκες και τις δυσκολίες του συγκεκριμένου παιδιού. Γι?αυτό και δεν μπορούμε να προσδιορίσουμε το συγκεκριμένο χρόνο που διαρκεί η θεραπεία (εξαρτάται πάντα από τη σοβαρότητα της κατάστασης).

Ωστόσο, αυτό που είναι πολύ σημαντικό και πρέπει να τονίσουμε είναι πως, όσο νωρίτερα ξεκινήσει η θεραπεία, τόσο το καλύτερο.

Εφόσον δεν γίνεται να μιλάμε για ακριβή διάρκεια της θεραπείας, μπορούμε τουλάχιστον να αναφέρουμε πως ενδείξεις βελτίωσης αρχίζουν να εμφανίζονται το πρώτο τετράμηνο - αν και πριν περάσει ενάμιση χρόνος από την έναρξη της θεραπείας, δεν συζητάμε για πλήρη αποκατάσταση.

Ανάλογα με τη σοβαρότητα της κατάστασης, οι συναντήσεις γίνονται συνήθως δύο φορές την εβδομάδα. Αλλά και εσείς οι ίδιοι μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί στο σπίτι, αφού οι ειδικοί σάς δώσουν κατευθύνσεις.

Το κόστος της θεραπείας διαμορφώνεται ανάλογα με την περίπτωση και σίγουρα διαφέρει από ειδικό σε ειδικό. Αξίζει όμως να σημειωθεί πως είναι σημαντική η ενίσχυση από τα ασφαλιστικά ταμεία -με εξαίρεση το ΙΚΑ-, αφού καλύπτουν πολύ μεγάλο μέρος των εξόδων. Όσον αφορά τις αρχικές εξετάσεις, αν απευθυνθείτε σε δημόσιο νοσοκομείο, είναι δωρεάν. Τέλος, η αξιολόγηση της κατάστασης του παιδιού γίνεται σε αρκετά ιδιωτικά κέντρα εντελώς δωρεάν.

 

(πλαίσιο)

Αντιμετωπίστε τη δυσλεξία μεθοδικά

Αν υποψιάζεστε ότι το παιδί έχει δυσλεξία, μη θεωρήσετε ποτέ ότι είναι πολύ νωρίς για να κάνετε κάτι για το πρόβλημα. Μιλήστε με τους δασκάλους του παιδιού και ενημερωθείτε για τα διάφορα εκπαιδευτικά προγράμματα. Όσο πιο νωρίς επεμβείτε, τόσο περισσότερες πιθανότητες έχει το παιδί να διαβάζει καλά.

  • Κάντε εξετάσεις
Μη διστάσετε να κάνετε εξέταση-αξιολόγηση του παιδιού, είτε μέσα στο σχολείο είτε σε κάποιο ειδικό κέντρο.

  • Βάλτε πρόγραμμα στο σχολείο
Από τη στιγμή που διαγνωστεί το πρόβλημα, το σχολείο θα πρέπει να προγραμματίσει τις αναγκαίες παρεμβάσεις στη διδασκαλία του. Θα πρέπει να μπουν στόχοι για να διαπιστώνεται η πρόοδός του στη διάρκεια της χρονιάς και να φροντίζει το ίδιο το σχολείο να παρέχει στο παιδί ό,τι χρειάζεται (από επιπλέον χρόνο και βιβλία σε κασέτα, μέχρι υποστήριξη για να δώσει εξετάσεις προφορικά).

  • Εξασφαλίστε βοήθεια στο σπίτι
Απευθυνθείτε σε ειδικά κέντρα, για να σας δώσουν υλικό με το οποίο θα βοηθήσετε το παιδί σας στο σπίτι, πέρα φυσικά από τις γενικές κατευθύνσεις και οδηγίες. Ακόμα, αν έχετε πρόσβαση στο Διαδίκτυο, μπορείτε να βρείτε ειδικά προγράμματα ανάγνωσης στον υπολογιστή σας.

  • Τονίστε τα δυνατά σημεία του παιδιού
Σε καμία περίπτωση μην αφήσετε το παιδί να «σημαδευτεί» από το πρόβλημα της δυσλεξίας. Το παιδί αυτό θα πρέπει να το παροτρύνετε να ασχοληθεί με δραστηριότητες και χόμπι όπως ο αθλητισμός, η μουσική, οι τέχνες -ανάλογα με την κλίση του- και να μην παραλείπετε να αναγνωρίζετε την αξία του επαινώντας το.

  • Γνωρίστε και εσείς το πρόβλημα
Ψάξτε, διαβάστε όσο μπορείτε, για να γνωρίσετε το πρόβλημα και να μπορέσετε έτσι να υποστηρίξετε οι ίδιοι οι γονείς το παιδί σας.

 

 

Γνωρίστε τους ειδικούς

Είναι σημαντικό να γνωρίσετε πώς μπορούν να σας βοηθήσουν οι ειδικοί. Γι' αυτό, πρέπει πρώτα να μάθετε τι κάνει ο καθένας:

 

Ο λογοπεδικός (ή λογοθεραπευτής)

Είναι εκείνος που θα αξιολογήσει την κατάσταση του παιδιού σε πρώτη φάση και θα διαγνώσει τυχόν μαθησιακές δυσκολίες (στην ουσία, δηλαδή, εκείνος που θα επιβεβαιώσει αν το παιδί έχει πράγματι κάποιο πρόβλημα).

 

Ο εκπαιδευτικός ψυχολόγος

Είναι εκείνος που θα αναλάβει να βοηθήσει το παιδί στο να μιλάει σωστά.

 

Ο ειδικός παιδαγωγός

Είναι εκείνος που θα αναλάβει το παιδί, αν διαπιστωθεί κάποιο παθολογικό πρόβλημα, όπως βαρηκοΐα ή νοητική στέρηση. Στις περιπτώσεις αυτές, ο ειδικός βοηθάει το παιδί να μάθει να διαβάζει. Γενικά, πάντως, ο ειδικός παιδαγωγός, πέρα από παθολογικά προβλήματα, θα αναλάβει ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες να το ενισχύσει στην πορεία του στο σχολείο, να τα βγάζει δηλαδή πέρα με τα μαθήματα.

 

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με κέντρα αξιολόγησης και θεραπείας που βρίσκονται στην περιοχή σας, μπορείτε να απευθυνθείτε στον Πανελλήνιο Σύλλογο Λογοπαιδικών (τηλ. 210-77.79.901), στην Ελληνική Εταιρεία Δυσλεξίας (τηλ. 210-94.30.787) και στον Πανελλήνιο Σύλλογο Λογοθεραπευτών (τηλ. 210-64.25.940).
Πηγή: e-selides

Άρθρα από την ίδια κατηγορία

Προστέθηκε την: Σάββατο, 2 Μαρτίου 2024 @ 13:12:35 στην κατηγορία: ΓΟΝΕΙΣ και ΜΑΘΗΤΗΣ
 Πανελλήνια Σχολική Ημέρα κατά της Βίας στο Σχολείο.... περισσότερα »
Προστέθηκε την: Τρίτη, 20 Φεβρουαρίου 2024 @ 20:44:18 στην κατηγορία: ΓΟΝΕΙΣ και ΜΑΘΗΤΗΣ
 Κοινό Δελτίο Τύπου των Υπουργείων Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.... περισσότερα »
Προστέθηκε την: Δευτέρα, 29 Ιανουαρίου 2024 @ 11:10:22 στην κατηγορία: ΓΟΝΕΙΣ και ΜΑΘΗΤΗΣ
 Έκδοση αποτελεσμάτων του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας, Εξεταστικής περιόδου 2023Β για τις γλώσσες Αγγλική, Γαλλική, Γερμανική, Ιταλική, Ισπανική και Τουρκική.... περισσότερα »
Προστέθηκε την: Τρίτη, 23 Ιανουαρίου 2024 @ 18:38:57 στην κατηγορία: ΓΟΝΕΙΣ και ΜΑΘΗΤΗΣ
 Ενημέρωση προθεσμίας υποβολής δικαιολογητικών για την συμμετοχή υποψηφίων στις προκαταρκτικές εξετάσεις (ΠΚΕ) των Στρατιωτικών Σχολών.... περισσότερα »
Προστέθηκε την: Παρασκευή, 19 Ιανουαρίου 2024 @ 17:42:49 στην κατηγορία: ΓΟΝΕΙΣ και ΜΑΘΗΤΗΣ
 Ενημέρωση για τη λειτουργία των σχολικών μονάδων.... περισσότερα »
Προστέθηκε την: Πέμπτη, 11 Ιανουαρίου 2024 @ 09:12:59 στην κατηγορία: ΓΟΝΕΙΣ και ΜΑΘΗΤΗΣ
 Ενημέρωση σχετικά με τις απουσίες μαθητών/τριών λόγω των εποχικών ιογενών αναπνευστικών λοιμώξεων.... περισσότερα »