Σελίδα 1 από 2

ΑΝΟΡΘΟΓΡΑΦΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ

ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: 09 Δεκ 2010, 20:31
από ethy
Διδάσκω στην Στ' ταξη ενος ολιγοθέσιου σχολείου.Θέλω να διαβάσω τις απόψεις των συναδέλφων για το εξής θέμα:παρόλη τη γραμματική και την ορθογραφία που διδάσκω εκτενώς με ασκήσεις πέρα από του βιβλίου του σχολικού και παρόλο που προσπαθώ να βάλω τα παιδιά στη νοοτροπία να σκέφτονται τη ρίζα κάθε λέξης που γράφουν ή να ανακαλούν τους κανόνες που ξέρουν, γιατί οι μαθητές πλέον είναι τόσο ανορθόγραφοι ειδικά όταν γραφουν αγνωστο κειμενο ή έκθεση; Πίστευω οτι έχει να κάνει με το σύγχρονο τρόπο ζωής απ'όπου έχει εκτοπιστεί η ανάγνωση η οποία περιορίζεται σε sms και greeklish με αποτέλεσμα η σκέψη να έχει οριοθετηθεί πολύ στενά. Εσείς τι λέτε; Μήπως τα νεα σχολικά βιβλία της γλώσσας με την τόση ύλη και τον εκτοπισμό της λογοτεχνίας φράζουν το μυαλό και τους ορίζοντες των παιδών;Τι να πω... :cry:

Ανορθόγραφοι μαθητές

ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: 09 Δεκ 2010, 22:53
από jim_sdtv
Με αφορμή το μήνυμά σου έγραψα ένα σχετικό θέμα στο εργαστήριο. Μπορείς να μας δώσεις κάποια παραδείγματα. Πού κάνουν τα περισσότερα λάθη;

ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: 09 Δεκ 2010, 23:56
από proteas
ethy , η ορθογραφία δεν είναι μόνο γραμματική και κανόνες! πολύ καλα κανεις και τους διδάσκεις γιατί βοηθάνε,αλλα πρέπει ένας μαθητής να είναι και παρατηρητικός για να είναι ορθογράφος.Χρειάζεται , λοιπόν,κι εξάσκηση στην παρατηρητικότητα. Γεγονός είναι ότι πολλοί μαθητές είναι βιαστικοί κι επιπόλαιοι και γράφουν ανορθόγραφα , ακόμα κι όταν ξέρουν τους κανόνες της γραμματικής! Ένας άλλος πολύ σημαντικός παράγοντας είναι και η μνήμη και κυρίως η οπτική μνήμη. Τα παιδιά θα πρέπει να εξασκούνται πολύ σ'αυτόν τον τομέα. Όταν παίρνω μικρές τάξεις πάντα κάνω εξάσκηση και στην οπτική μνήμη. Νομιζω ότι βοηθάει αρκετά!

ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: 10 Δεκ 2010, 00:39
από nerothos
Τα παιδιά που βρίσκονται τώρα στις μεγάλες τάξεις, είναι η νέα γενιά που έχει διδαχθεί εξ ολοκλήρου με τα "νέα" βιβλία. Ρωτήστε όποιον συνάδελφο νόμιζετε, μεγαλύτερο και μικρότερο, γράφουν άραγε τα παιδιά καλύτερα τώρα ; Είναι πιο βελτιωμένα στις επιδόσεις ; Στην παραγωγή γραπτού λόγου, αιτιολογημένων απαντήσεων, στην ορθογραφία τους , στις περιγραφές τους ;
Ρωτήστε από εδώ και πέρα και τους συναδέλφους στο γυμνάσιο . Πώς τα παραλαμβάνουν ; Σε τί επίπεδο βρίσκονται ; Είναι άραγε υψηλότερο απότι πριν από πέντε χρόνια ;

ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: 13 Δεκ 2010, 00:06
από skoulina
Συνάδελφοι, το θέμα της Ορθογραφίας είναι πολυσύνθετο και εξαρτάταια από πολλούς παράγοντες! Σίγουρα τα παιδιά είναι επιπόλαια και κάνουν πολλά λάθη, αλλά μήπως και όταν πηγαίναμε εμείς σχολείο (είμαι 35 χρονών) δεν υπήρχαν παιδιά ανορθόγραφα; Βέβαια, τώρα το ποσοστό της ανορθογραφίας είναι μεγαλύτερο. Προσωπικά θεωρώ ότι τελικά αυτή η τάση να ενσωματωθεί η γραμματική στη γλώσσα και να μη διδάσκεται χωριστά έχει οδηγήσει σε στρατιά ανορθόγραφων μαθητών. Τα προοδευτικά μοντέλα μας φάγανε! Δηλαδή τι πάθαμε εμείς που μαθαίναμε κανόνες και κλίναμε ρήματα και ουσιαστικά σε όλους τους χρόνους; Άμα κλίνεις το "χιονίζω" σε όλους τους χρόνους δε θα το ξανακάνεις λάθος ποτέ! Οι κανόνες είναι απαραίτητοι! Προσωπικά κάνω γραμματική χωριστά μία ώρα την εβδομάδα στην πέμπτη δημοτικού, γιατί η η ορθογραφία είναι γραμματική και από ορθογραφία έχουν μαύρα μεσάνυχτα!
Και, για να απαντήσω στο συνάδελφο που αναρωτιέται: ναι, τα παιδιά που μεγάλωσαν με τα καινούρια βιβλία, έχουν έρθει σε επαφή με πληθώρα φαινομένων, αλλά, ουσιαστικά, δε μαθαίνουν σωστά σχεδόν τίποτα! Η σπειροειδής διάταξη της ύλης έχει κάνει μεγάλο κακό! Λίγο από όλα σε κάθε τάξη και σε καμία τάξη κάτι ολοκληρωμένα!
Ελπίζω να μη σας κούρασα!

ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: 15 Δεκ 2010, 11:21
από vagelistolis
ΠΟΣΟ ΔΙΚΙΟ ΕΧΕΤΕ ΟΛΟΙ ΣΑΣ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΙ...ΩΡΕΣ-ΩΡΕΣ ΝΙΩΘΩ ΟΤΙ ΤΑ ΚΑΙΝΟΥΡΙΑ ΒΙΒΛΙΑ ΑΠΛΩΣ ΔΥΣΚΟΛΕΨΑΝ ΤΗ ΖΩΗ ΟΛΩΝ ΚΑΙ ΚΥΡΙΩΣ ΤΟΥ ΔΑΣΚΑΛΟΥ...ΧΑΝΟΜΑΣΤΕ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΣΕ ΤΟΣΑ ΠΕΔΙΑ ,ΣΕ ΤΟΣΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ ΚΑΙ ΧΩΡΙΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ...ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΒΛΕΠΩ ΟΤΙ ΠΛΕΟΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΚΟΥΡΑΖΟΜΑΙ ΚΑΙ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΑΝΟΡΘΟΓΡΑΦΟΙ ΑΠΟ ΠΟΤΕ.ΣΚΕΦΤΟΜΑΙ ΣΟΒΑΡΑ ΝΑ ΜΗΝ ΕΜΒΑΘΥΝΩ ΤΟΣΟ ΣΕ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΤΑ ΚΑΙΝΟΥΡΙΑ ΒΙΒΛΙΑ ΚΑΙ ΝΑ ΤΑ ΠΡΟΣΠΕΡΝΑΩ ΚΑΙ ΝΑ ΕΠΙΜΕΙΝΩ ΣΤΟ ΓΡΑΠΤΟ ΛΟΓΟ ,ΣΤΗ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ.ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΧΑΝΟΝΤΑΙ ΜΕΣΑ Σ'ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΠΛΗΘΩΡΑ ΓΝΩΣΕΩΝ ΚΑΙ ΤΕΛΙΚΑ ΔΕΝ ΤΟΥΣ ΜΕΝΕΙ ΤΙΠΟΤΑ...

ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: 15 Δεκ 2010, 16:40
από potamda
Πιστεύω ότι για να μάθει ένα παιδί να γράφει ορθογραφημένα, πρέπει να καταλάβει το "γιατί" γράφεται κάθε λέξη, όπως γράφεται, δηλαδή να σκέφτεται. Αυτό απαιτεί σωστή γνώση γραμματικής, διδασκαλία της ορθογραφίας (όχι το γνωστό "από εδώ μέχρι εκεί αύριο αντιγραφή και ορθογραφία") και πλούσιο λεξιλόγιο. Φυσικά και τα τρία δουλεύονται ελάχιστα, επιφανειακά και χωρίς σειρά στο σχολείο πια. Ίσως και να είναι μια δύσκολη δεξιότητα για ένα παιδί δημοτικού, αλλά αν δε βάλουμε τις βάσεις από τις μικρές τάξεις, νομίζω ότι στο Γυμνάσιο είναι αργά.
Να σας πω και μια προσωπική εμπειρία. Έχοντας μια τάξη τρία χρόνια (Δ΄,Ε΄, Στ΄) και νομίζοντας ότι όσα διδάσκω δεν πιάνουν τόπο, πραγματικά ενθουσιάστηκα όταν διαπίστωσα στο τέλος της Στ΄ τα παιδιά όχι να αντιλαμβάνονται, αλλά συνειδητά ν' ακολουθούν στα κείμενά τους, ορθογραφικούς κανόνες, που μαθαίναμε τόσο καιρό... Ίσως, συνάδελφοι το λιθαράκι μας το βάζουμε, τίποτα δεν πάει χαμένο!!!

ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: 15 Δεκ 2010, 19:09
από proteas
Πιστεύω ότι για να μάθει ένα παιδί να γράφει ορθογραφημένα, πρέπει να καταλάβει το "γιατί" γράφεται κάθε λέξη, όπως γράφεται, δηλαδή να σκέφτεται.


Δικιο έχεις σε αυτό , αλλα δεν ισχύει πάντα! Λέξεις όπως: και , πως , επειδή , δηλαδή και πολλές πολλές άλλες δεν μπορούν να εξηγηθούν ευκολα!!! Το παιδί όπως κι εμεις τις μαθαίνουμε απομνημονεύοντας τες! Γι' αυτό θεωρώ σημαντική και την εξάσκηση της οπτικής μνήμης από τις μικρές τάξεις! Ορθογραφία σημαίνει και [color=red0d]καλή οπτική μνήμη.[/color0d]
Επίσης βοηθάνε πολύ οι οικογένειες λέξεων και οι ομαδοποιήσεις με βάση την κατάληξη.

ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: 15 Δεκ 2010, 20:00
από athpap
Συμφωνώ απόλυτα! Το όλο θέμα είναι η ενεργοποίηση της οπτικής μνήμης με οποιοδήποτε τρόπο. Ας μην ξεχνάμε τα δικά μας μαθητικά χρόνια. Οι δάσκαλοί μας μπορούν να μιλήσουν για το ορθογραφικό επίπεδο άλλων γενεών. Πάντα θα υπάρχουν οι ορθογράφοι και οι μη ορθογράφοι. Η αλήθεια πάντως είναι πως όλοι μας , σαφώς και οι μαθητές μας, έχουμε μικρή επαφή με γραπτό λόγο , λογοτεχνικό κείμενο...κλπ. Όλοι διαβάζουμε ..... υπότιτλους, συνταγές, ανακοινώσεις και μικρές αγγελίες. Πώς λοιπόν να υποστηριχτεί η δόλια γλώσσα; Έχω 23 χρόνια υπηρεσίας κι έχω την άποψη πως έχουμε στρατιές παιδιών με μαθησιακά προβλήματα και με προβλήματα συμπεριφοράς. Έχει χαθεί η ηρεμία και η συναισθηματική ισορροπία. Αν προσθέσουμε και τα νέα δεδομένα λόγω κρίσης ....... τότε φοβάμαι όλα αυτά που θα γίνουν!

ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: 16 Δεκ 2010, 00:35
από potamda
Γι' αυτό θεωρώ σημαντική και την εξάσκηση της οπτικής μνήμης από τις μικρές τάξεις! Ορθογραφία σημαίνει και [color=rede2]καλή οπτική μνήμη.[/colore2]
Επίσης βοηθάνε πολύ οι οικογένειες λέξεων και οι ομαδοποιήσεις με βάση την κατάληξη.[/quote]

Θα συμφωνήσω για την οπτική μνήμη. Θυμάμαι έναν παλιό δάσκαλο που μας έλεγε: "Σταματήστε εσείς οι νέοι να τα δίνετε όλα σε φωτοτυπίες, μάθετε τα παιδιά να προσέχουν στον πίνακα και να αντιγράφουν στο τετράδιο απ' αυτόν. Δεν μπορείτε να καταλάβετε πόσο βοηθάει". Σοφία... Αν σκέφτούμε στη νέα εποχή την αντικατάσταση του κλασικού πίνακα από διαδραστικούς έχουμε πραγματικά πολλές δυνατότητες και για την εξάσκηση της οπτικής μνήμης.